Friday, July 20, 2012

Kijang emas Maybank


Pengalaman aku memelihara sekeping kijang emas. Kijang emas ni aku beli pada penghujung 2010 lagi. Beli kat Maybank Butterworth, Penang. (stok sekarang tak tau ada lagi ke tidak?) masa tu harga beli dalam RM1015 utk saiz 1/4 oz. Kini pada tahun 2012 harga dia mencapai RM1269. Org sibuk beli emas aku pun beli juga. Kualiti emas kijang mesti la 999 (24 Karat) hehehe.. percaya sebab dia kelauran Bank Negara Malaysia. Dia ada 3 saiz 1 oz 1/2 oz dan kecik molek 1/4 (kecik-kecik pun mahal ni...tak dak 2k jgn nak gatal beli hehehe) 






Cerita Mak aku dulu masa muda-muda beli buah kalung emas dgn nilai RM600.00 pada tahun mak aku  beli 1958 lebih kurang. Berat aku tak ingat, tapi apa yg aku nak cakap ni, pada tahun 2008 mak aku nak lebur buat gelang. Bawak pergi kedai emas. nak tau berapa harga kedai emas ambik. hehehe.. RM 2300.00 Wahh!! memang berbaloi. tapi mak aku sayang pulak dia tak jadi nak lebur buat gelang terus dia simpan utk pakai je. (jgn ada perompak baca blog aku ni pi rompak mak aku sudah hehehe..)

Barang kemas dulu-dulu memang berat dan berkualiti. cuma barang kemas sekarang ni je nampak kurang berkualiti, kalau tgk pada gelang wife aku pakai tu nampak nipis je tapi harga mahal.

Dengan adanya emas kita boleh guna waktu terdesak, boleh gadai kat Ar-rahnu. Dapat 60% dari nilai emas tu. Sebab tu org dulu-dulu beli emas utk tujuan terdesak bukan utk hiasan je, seperti nak bayar yuran anak sekolah ke, bayar yuran universiti anak ke dan macam-macam lagi.

So jom melabur dalam emas. Kalau yang kurang fahap bab emas ni dlm blog-blog ada banyak yang cerita pasal emas dan cara nak melabur. korang boleh google tajuk-tajuk jutawan emas atau boleh ke link link ni.

http://jutawanemas.com/v1/

http://www.pokli.com/

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers