Thursday, October 12, 2017

Mencari sumbangan wakaf untuk tanah perkuburan masjid sintok bugis KKM





Assalammualaikum wbt. Jom sama sama kita berwakaf. Masjid sintok bugis, kota kuala muda, kedah sedang mencari dana untuk tanah perkuburan. Harga sekaki RM25. Bayaran boleh di bankin Bankin bank islam no. akaun: 02020020079528.
Untuk maklumat lanjut tuan/puan boleh hubungi pihak jawatankuasa masjid Ust Sobri 017-4378277 Semoga sumbangan tuan/puan diberkati dan tuan/puan dimurahkan rezeki serta diberi kesihatan yg baik. Amin..

Kongsikan bersama gambar ini, semoga ada antara kawan2 kita yang terbuka hati utk berwakaf dgn secara tak langsung kita mendapat sedikit pahala dari sumbangan rakan2 kita itu.

#sumbanganwakaf
#wakafmasjid

Wednesday, March 22, 2017

DIY hidroponik menggunakan bahan terbuang

Assalammualaikum..
Hari ni saya nak berkongsi dengan tuan / puan cara DIY buat hidroponik, atau hidropot menggunakan bahan-bahan terbuang. Tanaman ini sungguh jimat dan bagus untuk mereka yg suka bertanaman tetapi mempunyai ruang yang kecil seperti tinggal di apartment dan rumah pangsa.

Jimat belanja dapur kalau tanam sayur dalam hidropot ni. Ayuh kita lihat cara-caranya..



Bahan Bahan Diperlukan:

2 Botol air 1.5 liter (satu utk isi air baja AB dan satu botol kosong utk buat hidropot.
1  mop yg dah tak guna.
Gunting
Pisau dan
cocopeat (Sabut kelapa hancur)

Cara-caranya
1) Gunting tali mop 2 atau 3 helai.
2) Potong botol kepada 2 bahagian.
3) guna gunting atau pisau
4) tebuk lubang pada penutup botol untuk memasukan tali kain mop yang dipotong tadi.
5) Isi cocopeat pada botol yg telah dimasukan tali mop.
6) Isi air baja AB pada bahagian kedua botol.
7) Tambahkan air baja AB pada bahagian cocopeat.
8) Sekarang dah boleh semai benih dan masukan kedalam cocopeat utk tanam.

Selamat berkebun...
Kongsi dengan rakan video ini semoga lebih ramai yg tahu cara tanaman sayur tanpa tanah dan mudah hanya menggunakan bahan terbuang.

Cara buat hidropot guna baja AB

Saturday, March 4, 2017

Panduan Bancuhan baja AB

Sukatan baja AB
5ml baja A
5ml baja B
Campurkan kedalam 1.5 liter air biasa.
BajaAB yg dah siap bancuh boleh di siram atau tuang dlm botol hidropot atau boleh siram pada pasu.

Siram 1 minggu sekali. Hasilnya pokok akan jadi subur dan sihat.

untuk tempahan baja AB hubungi zubir 0125648649


Friday, February 10, 2017

Kit Cendawan, Tuai Dirumah







Assalammualaikum.. hari ni nak memperkenalkan kit cendawan yg cukup mudah dan murah.. boleh tuai dirumah.. Boleh campur dengan lauk sayur, buat sup cendawan, cedawan goreng pun sodap. Kalau dah gitu apa kata beli kit tanam cendawan ni. Tak mahal, murah jer dan jimat belanja beli sayur.

Tak perlu ada tempat yang besar. Asal ada tempat yang bersih dan sesuai sudah. Pun tak  payah letak kat cahaya matahari.... boleh jer tanam dalam rumah. Just spray2 jer bagi basah kuyup bongkah tu. Tapi jangan kuat2 sangat spray tu... terpelanting plak benih2 yang nak tumbuh tu.

Apalagi... Jom tanam cendawan di rumah. Alami pengalaman menarik ini.... Nak tak....? Anda pasti teruja dengan keunikannya.

Info tentang Lady Mushroom Fun Box Kit. Anda hanya perlu.....
1. Bukak penanda pada kotak dan spray....
2. Jauhkan drp matahari...
3. Letak tempat bersih...
4. Tunggu : 4 - 14 hari boleh tuai.....
5. Satu kit dapat tuai dalam 4 - 6 kali...

Amat sesuai sangat2...
1. Sebagai education kit utk anak2, tadika, sekolah
2. Hadiah , birthday present dll
3. Para2 ibu yg ambil berat pasal pemakanan
4. Dapat terapkan nilai2 murni & tanggungjawab dalam diri kanak2.

 Khasiat cendawan....
1. Vitamin B utk fungsi sistem saraf
2. Protein boleh gantikan ayam
3. Kalori rendah, sesiapa2 nak diet sesuai
4. Vitamin D utk tulang dan gigi
5. Antioksida
6.  Riboflavin utk sel darah merah

Apa lagi harga mampu milik.... murah jer dibandingkan dengan kebaikannya...


Harga : RM28 sekotak (kit)
Postage : 1 kit RM9 
                2 kit RM12


Beli 12 kotak(kit)  RM300 + Free 2 kotak(kit)



Berminat?? boleh hubungi saya di 012-5648649