Monday, July 11, 2011

Makan Belut



Korang pernah makan belut atau nama saintifiknya Monopterus albus. Kalau dalam bahasa banjar di panggil walot.
Kalau tgk dari fizikal belut ni nampak macam ular tapi dia bukan spisis ular dia masih diketegorikan sebagai ikan.
Belut ni hidup di dalam air dan selut. (kat sawah banyak la)

Masa aku kecik-kecik dulu rajin tangkap belut guna pancing khas dan bubu. bubu ni buat dari batang paip dan letakkan umpan ikan sepat dalamnya. Nak bagi contoh gambar tak de la pulak hehehe. Waktu lepas org ambik padi kami turun sawah cari lubang-lubang belut.

Kalau yg belum pernah rasa, belut ni macam rasa isi ikan keli.
Belut boleh buat goreng atau buat sup. sama mcm masak ikan keli. Buat laksa pun sedap.

Kat belah utara ni kalau makan laksa ada yg letak belut sebagai bahan utama dlm kuah laksa.

Ada satu forum saya join iaitu forum carigold. seorang rakan dalam forum ni ada pengalaman adik dia yg suka makan belut. Ini saya copy post dari forum tu.

Ini pengalaman benar...apa yang aku lihat pada adik aku...dia memang suka sangat makan belut samada goreng atau masak sup...maklumlah rumah di kawasan sawah padi...bapak aku memang rajin cari belut ni. Kesannya,kulit adik aku ni memang bersih dan licin. Panau ke...kurap ke...ruam2 ke...gatal2 ke...memang tak ada. Senang citer adik aku tak payah pakai apa2 jenis pelembut kulit atau facial foam pun...aku...baru jamah secubit...dah terbayang lain...terus tak jadi makan...tp rasanya manis...rasa lagi sedap dari ikan keli...

Pergi ker forum

Khasiat Belut:

Sekiranya diamalkan memakan belut, ia dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menstabilkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis. Belut juga kaya dengan lemak, kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi. Ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan.


Jangan geli makan belut ni sebab ia banyak khasiat dan baik utk kulit.

No comments:

Post a Comment