Thursday, November 28, 2013

Jom Pancing ikan di laut pantai merdeka.


Kepada rakan2 kaki pancing yg nak sewa bot utk memancing di pantai merdeka boleh hubungi nombor ni. En Zubir 012-5648649.

Tuesday, September 24, 2013

Isteri Norshahrul Idlan Talaha Mat Yo kurang ajar

Minggu ni kecoh dalam facebook pasal isteri pemain bola sepak JDT  Norshahrul Idlan Talaha mengamok kat air port subang dgn pengawal keselamatan kat sana.

apa pun tgk je video ni.



Video Pengakuan pengawal keselamatan tersebut.



PARODY pun ada..

Tuesday, July 30, 2013

Car travel dining tray

Car travel dining tray

Size: 26*16cm

Harga: RM 30.00  terus sampai rumah*

* Harga termasuk pos laju semenanjung malaysia sahaja.


Masalah makanan bertaburan dan air tumpah dalam kereta kini tiada lagi. Penyelesaiannya dapatkan Car Travel Dining tray.

Amat sesuai utk anak-anak makan dalam kereta, tak tumpah dan makanan tak berselerak. Semua 
kereta keluarga mesti ada  Car Travel Dining tray.

Mudah dipasang dan ditanggalkan. 

STOK TERHAD.

HUBUNGI SEGERA EN. ZUBIR 012-5648649

Saturday, July 6, 2013

Contoh soalan peperiksaan KPSL Gred N27

Ini adalah contoh soalan bagi peperiksaan KPSL Gred N27 bagi tahun 2013,
Kod 3001A Bahagian 1

Soalan-soalan berbentuk esei.

Semua ada 8 soalan dan yg ini salah satu daripadanya.


Thursday, July 4, 2013

Walker untuk anak palsi serebrum


Aku tgh dok cari walker macam dlm gambar utk walker akan aku. Kalau ada jual tolong bg tau aku call/sms 012-5648649. terima kasih.

Thursday, June 20, 2013

Istimewa malam jumaat 18sx

Baca dan tambah sedikit ilmu apa kan…
Kadang-kadang saya sendiri tertanya juga kenapa
khamis malam jumaat adalah malam istimewa untuk suami isteri ?

Saya pasti kita sering mendengar perihal malam Jumat
adalah waktu yang baik untuk melakukan hubungan seksual bagi pasangan suami isteri.
Hubungan seksual yang sihat dan menyenangkan seringkali mempengaruhi keharmonian rumah tangga.
Banyak penelitian yang dilakukan untuk meningkatkan hubungan seksual yang sihat dan menyenangkan bagi pasangan.

Dari makanan terbaik hingga waktu terbaik
yang dapat meningkatkan hubungan seksual telah dikaji oleh para penyelidik. Penelitian tersebut bertujuan
untuk mengetahui cara meningkatkan hubungan seksual
yang sihat dan harmoni bagi pasangan.

Sebuah penyelidikan dari London School of Economic,
menyebut “Hari Khamis adalah waktu terbaik untuk melakukan hubungan seksual”. Menurut penelitian ini,
hari Khamis merupakan saat tingginya kadar hormon testosteron pada lelaki dan hormon estrogen pada wanita.
Kedua hormon ini memacu munculnya rangsangan seksual. Semakin tinggi kadarnya, keinginan intim semakin kuat.

Selain itu, Khamis juga menjadi titik puncak terbentuknya
energi kortisol. Zat ini merangsang kuat terhadap hormon seks.
Jadi, anda boleh melakukan hubungan intim sepanjang hari Khamis dengan penuh ghairah. Dan,
kalau mahu melakukannya pada Khamis malam (malam jumaat), akan terasa lebih hebat.

Tahap kortisol yang merangsang hormon seks, berada pada tahap
tertinggi pada hari Khamis, terutama pada Khamis pagi.
Kadar testosteron pada lelaki dan kadar estrogen pada wanita tertinggi berada pada hari Khamis, tepatnya pagi hari,
iaitu 5 kali lebih tinggi. Selain itu, pada hari Khamis biasanya orang tidak suka berasa stress sehingga
mendorong untuk melakukan hubungan seksual.

Oleh itu, seks yang dilakukan malam hari, mampu meningkatkan
jumlah oksigen di dalam sel tubuh. Fungsi organ tubuh yang menyebabkan metabolisme tubuh lancar.
Aktiviti seks akan lebih bermakna.

Sedangkan hari terbaik untuk melakukan hubungan seksual ketika cubaan untuk hamil adalah hari dimana seorang wanita melihat
adanya lendir atau cairan serviks yang paling subur.
Lendir serviks yang subur adalah debit serviks yang
menyerupai putih telur mentah dan biasanya muncul pada hari sebelum ovulasi.

Berdasarkan hasil penelitian lain menyatakan bahawa,
hubungan seksual selama 6 hari sebelum ovulasi memang
memiliki kemungkinan yang lebih tinggi untuk menyebabkan kehamilan.

Kualiti dan kuantiti sperma menurun setelah 10 hari tidak melakukan hubungan seksual. Kualiti dan kuantiti
sperma terbaik adalah setelah 1 atau 2 hari tidak
melakukan hubungan seksual. Justeru, malam Jumaat terbaik melakukan hubungan intim?


MasyaAllah...Moga bermanfaat....

Sunday, June 16, 2013

Pisang tanduk idaman semua.


Pisang tanduk benih kawan aku bagi dari johor dah berbuah. tak lama lagi boleh makan.
Anak pisang tanduk bercambah kat bawah tu. ada aku bagi kat kawan2 tempat kerja.
Kalau ada yg nak anak pisang tanduk boleh mai hubungi saya di 012-5648649 zubir (kawasan Sg. Petani)

Saturday, May 18, 2013

Semak Keputusan Kemasukan Matrikulasi 2013

Semak Tawaran masuk Matrikulasi

Laman web rasmi semak keputusan klik bawah:

http://apps.moe.gov.my/matrikulasi/tawaran/


Cara Semakan Matrikulasi 2013 (Keputusan Kemasukan) Secara SMS?

Anda juga boleh SEMAK KEPUTUSAN MASUK MATRIKULASI (KPM) secara sms dengan cara  menaip :

MOE MAT NO.K.P 
dan hantar kepada 15888

Maklumat Harga Yuran Pendaftaran Matrikulasi 2013

1. Program Satu Tahun
 Sains/Teknikal – RM 550.00
Perakaunan – RM 480.00

2. Program Dua Tahun
RM 550.00 (tahun pertama)

3. Program Satu Tahun di Kolej MARA
Sains – RM 500.00
Perakaunan – RM 500.00

Pendaftaran Matrikulasi 2013

Jika anda berjaya mendapat tawaran ke kemasukan Matrikulasi 2013, anda perlu mendaftarkan diri ke Kolej Matrikulasi yang telah ditetapkan pada 27 Mei 2013 bagi kolej-kolej di Semenanjung Malaysia, 26 Mei 2013 bagi Kolej-Kolej di Sarawak dan 19 Mei 2012 bagi Kolej Matrikulasi Labuan..
Bawa sekali surat tawaran, dokumen pendaftaran dan borang perjanjian(2 salinan) dan dokumen peribadi pelajar. Diingatkan perlu dicetak sendiri oleh anda yang berjaya dan dibawa semasa hari pendaftaran kelak.

Permohonan Rayuan Matrikulasi 2013

Manakala mereka yang layak dan ada membuat permohonan tetapi gagal mendapat tawaran ke Program Matrikulasi KPM boleh membuat permohonan rayuan matrikulasi 2013 mulai 25 April 2013 sehingga 09 Mei 2013.
Permohonan Rayuan Matrikulasi 2013 perlu dibuat secara online di laman web yang sama di atas.
Keputusan rayuan kemasukan ke Program Matrikulasi akan dikemaskini.


P/S:  Semoga anda diterima masuk ke program matrikulasi dibawah naungan KPM. Bagi yg berjaya masuk usahalah dgn gigih kerana tempoh masa anda cuma setahun dalam matrikulasi, sememangnya dgn usaha yg gigih dan fokus dlm tutorial anda pasti akan berjaya. 


EZ Jet Water Cannon kini di Malaysia


Ez Jet Water Cannon 

Kini anda tak perlu lagi high jet water prussre.
Dengan Ez Jet Water canoon anda boleh jimat beli elektrik water jet prussre yang mahal beratus-ratus ringgit tu.
EZ jet water cannon
Mudah digunakan dan pemasangan
Ada 8 step air semburan.
Amat sesuai utk siraman pokok,
Cuci kereta,
Cuci longkang,
Cuci tingkap,
atau cuci lantai halaman anda.




Ada 8 semburan yg berlainan. Ada tempat letak sabun, semburan akan mengeluarkan sabun, dah jadi macam snow car wash tau.. 
Pemasangan yg mudah dan cepat.

Jika berminat hubungi Zubir 012-5648649

Harga RM50  semenanjung (siap pos laju)
Harga RM65  Sabah/sarawak (Siap pos laju)

Homestay Kepala Batas, Pulau Pinang.

Anda mencari rumah persinggahan lebih mesra kampung dia kawasan Kepala Batas, Pulau Pinang??

Hubungilah kami: zubir 012-5648649

SETIA AMAN HOMESTAY

Amat sesuai utk anda:

  • Pendaftaran anak ke Kolej Matrikulasi Pulau Pinang - Jarak 3 Kilometer sahaja.
  • Berdekatan dengan lebuh raya - susur keluar kepala batas, pulau pinang.
  • Sempadan dengan sungai petani - utk mendaftar anak ke Maktab sungai petani.
  • Pulang ke kampung disaat rumah kampung sesak.
  • Rumah persinggahan utk rombongan perkahwinan atau bertunang.
  • Rumah persinggahan utk mesyuarat bisnes anda.
Kami sedia menerima tempahan anda.

Hubungi saya utk maklumat lanjut: Zubir 012-5648649

"Keselesaan anda keutamaan kami"

Friday, April 19, 2013

singlet cegah boroi

Testimoni pengguna SINGLET CEGAH BOROI


JOM BELI... HARGA PROMOSI SINGLET CEGAH BOROI


SINGLET CEGAH BOROI MEMBANTU MEMBENTUK PERUT ANDA.


Thursday, March 7, 2013

Susah nak puaskan isteri


Kebanyakan isteri memerlukan sekurang-kurangnya 30 minit untuk capai kepuasan seks setiap kali turun padang. Kekuatan mereka hampir sama dengan pemain bola sepak yang memerlukan 45 minit untuk bermain separuh masa.

Namun di negara kita, 85 peratus daripada lelaki dapat bertahan hanya antara lima hingga tujuh minit sahaja. Ini bukan saya yang kata tetapi satu-satunya pendakwah yang memandu kereta Ferrari di negara ini, Ustaz Azhar Idros. Dari mana ustaz dapat fakta ini, wallahua’lam!

Melihat peratusan ini, ia sangat menggerunkan. Dalam kata lain, begitu ramai wanita di negara kita yang tidak puas seks. Akan tetapi lelaki barang kali masih boleh berasa selamat kerana masih ramai isteri yang demi maruah, tidak sanggup untuk buat pengakuan terbuka mengenai perkara itu.

Sama ada puas atau tidak, mereka diamkan sahaja! Namun adakah mereka selama-lamanya akan terus diam? Saya tidaklah sampai mengatakan mereka akan angkat senjata dan berkumpul di dalam ladang kelapa sawit seperti di Lahad Datu.
Namun itu bukanlah pula bermakna kita sebagai suami hanya boleh duduk berdiam diri. Seperti kata 'Ustaz Ferrari', "masaelah ini bukang maing-maing boh!"

Realitinya, mutakhir ini, kes-kes kecurangan wanita yang sudah berkahwin meningkat. Ada sahaja cerita isteri si anu berselingkuh dengan suami si ani. Selain di tempat kerja, hal yang seperti ini kita dengar banyak juga berlaku dalam pertubuhan sosial sama ada persatuan belia atau parti politik.

Untuk dikatakan hubungan terlarang ini ada kaitan dengan isu tidak puas seks seperti yang dikata oleh 'Ustaz Ferrari', tidaklah saya berani. Ia juga melibatkan soal hati dan perasaan. Namun apabila bercinta, 'karan mengaran' perkara biasa.
Bukan bercinta namanya kalau sepanjang masa hanya duduk bertafakur seperti burung bisu. Dalam isu seks, wanita sememangnya lebih sukar untuk berasa puas. Justeru, untuk sama-sama puas, perlu ada kerjasama, perlu ada usaha daripada kedua-dua belah pihak.

Hubungan intim adalah mengenai memberi dan menerima. Dan memang tidak kenalah jika suami sahaja yang dikerah untuk berusaha. Kerana itu, saya nak bawa satu cadangan kepada semua isteri, belajarlah serba sedikit ilmu mengurut batin lelaki. Berbanding wanita, kemampuan seks lelaki sebenarnya lebih berisiko.

Tersilap sedikit sahaja, mudah sangat 'si dia' bermuram durja. Kalaulah isteri juga turut ambil berat, ada harapan ranjang akan sentiasa ‘hot’. Rumah tangga akan lebih bahagia walaupun usia semakin meningkat.

Tanyalah kepada siapa juga orang bijak pandai, doktor pakar sakit tuan, pakar psikologi ataupun pakar urut lelaki, pasti mereka akan jawab, antara punca kelemahan lelaki, selalu kalah awal ataupun berdiri tidak cukup tegap adalah kerana alah psikologi.
Kurang keyakinan diri dan juga kebiasaan yang tidak betul, antara punca utama lelaki menghadapi masalah dalam hubungan seks. Namun jika isteri turut ambil faham isu ini, mempunyai serba sedikit pengetahuan dan kemahiran, hal yang seperti ini mungkin tidak akan berlaku.

Misalnya isteri tahu bagaimana nak menghangatkan suami, tahu waktu yang tepat untuk bertindak dan tindakan yang bagaimana perlu dilakukan dalam sesuatu keadaan, tahu pula cara untuk mengawal supaya sauh dapat dilabuh bersama-sama.

Ya, itu semua adalah kunci kepuasan dalam hubungan kelamin dan alangkah bahagianya pasangan yang tahu menjaga kunci itu. Jika isteri mempunyai kemahiran untuk mengurut, terlalu banyak manfaatnya bagi pasangan itu.

Selain menjimatkan wang dan masa kerana si suami tidaklah lagi perlu berkelana untuk mencari tukang urut terbaik, prestasi suami juga akan sentiasa mantap. Kalau suami jenis yang injap selalu tersumbat, berapa kerap dia perlu berulang alik jumpa tukang urut, kiralah berapa banyak belanja untuk memulihkan injapnya yang tersumbat itu.
Kalau sekali servis RM100 atau ada pula pakej tambahan yang biasanya mencecah hingga RM150, banyak juga tu...Suami mana yang tidak sayang isteri? Kalau pun isteri tidak merungut, suami pasti akan terasa juga jika dia gagal memuaskan isterinya.

Indikator prestasi lelaki mudah dibaca. Kalau sudah lembik, walaupun tidak selembik dodol yang baru diangkat dari kawah, itu tanda dalam zon bahaya. Justeru, isteri belajar mengurut batin cukup munasabah dan diperlukan untuk kebahagiaan rumah tangga.

Tidak perlu belajar sampai jadi pakar, cukup tahu perkara asas mengenai harta peribadi suami dan bagaimana mahu memastikannya kekal ‘power’, itu sudah memadai. Ini kerana, apa yang penting dalam aspek penjagaan kesihatan lelaki ialah konsisten.

Kalau isteri yang mengurut, isu konsistensi tidak akan jadi masalah kerana ia boleh dibuat pada bila-bila masa, termasuk juga sebagai mukaddimah. Lagi pula, kalau isteri sendiri yang mengurut, suami akan lebih yakin diri kerana percaya dia sudah dapat kerjasama isteri untuk sama-sama belayar hingga ke pelabuhan. Selamat mencuba!

Monday, January 28, 2013

istimewa untuk abang boroi

Baju singlet slimming Dulu Boroi kini tidak lagii...



Memperkenalkan Pakaian dalam terbaru untuk lelaki yang ingin kelihatan tegak dan segak. Baju slimming ini bukan sahaja untuk lelaki gemok atau berperut buncit, tetapi boleh diguna pakai oleh semua. Anda akan merasa lebih berkeyakinan dan merasa bagaikan dalam pelukan kerana baju ini akan mencekam lembut tubuh anda mengikut pergerakan penafasan anda.Diperbuat dari kain yang berkualiti dan boleh dipakai di mana-mana sahaja

Saiz S,M,L dan XL

ukur pinggang anda dan harga ikut saiz.
25-29 saiz S = RM47
30-37 saiz M = RM52
38-47 saiz L = RM60
48-55 saiz XL = RM69

Material: 80% nylon 20% Spandex

Harga diatas adalah siap pos laju. (sabah/Sarawak tambah RM4)

Hubungi Zubir 012-5648649 Penang


Cepat stok terhad...




CARA PAKAI DARI BAWAH KE ATAS..

Thursday, January 17, 2013

tempah bisnes kad murah



single side :
bisnes kad 2 box  RM45 (TOTAL) siap pos laju...



Double side :
bisnes kad 2 box RM50 (TOTAL) siap pos laju...

* 2 box = 200 keping (order minimum 2 box)


Jika berminat hubungi sms en. zubir 012-5648649


kad anda akan sampai terus ke rumah, jimat petrol, tol dan parking... (tak kena saman AES hehehe..)



Sunday, January 13, 2013

Al-Quran Terjemahan Murah..


Al-Quran Terjemah Per Kata.

Setiap ayat diterjemah satu persatu. Membantu fahaman setiap ayat seperti faham bahasa arab.




Kelebihan Tafsir Quran Per Kata

  1. Tafsir umum yang ringkas, bukan sekadar terjemahan, disusun berdasarkan kata per kata dari setiap ayat al-Qur’an
  2. Mudah dibaca dan difahami, baik secara terpotong-potong kata per kata atau pun secara ayat per ayat.
  3. Disusun dengan merujuk kepada buku-buku Tafsir yang mu’tabar
  4. Dilengkapi dengan Asbabun Nuzul, iaitu informasi tentang keadaan dan latar belakang turunnya setiap ayat.
  5. Dilengkapi juga dengan terjemahan.
  6. Sesuai untuk dijadikan hadiah buat yang tersayang


Harga RM100.00 (siap pos utk semenanjung Malaysia)
tambah RM15 utk sabah/sarawak.

Nanti dulu....

RM100.00 ni bukan dapat buku terjemah ini sahaja tapi saya bagi PERCUMA iaitu:

Beg utk simpan Al-Quran terjemaahan ini. PERCUMA

dan software koleksi 100 e-book, e-novel dan software islamik. PERCUMA



Rasa belum mencukupi...



saya tambah lagi..



Buku Amalan 24 jam Rasulallah. PERCUMA


OK macam mana???

Beli Al-Quran Terjemahan Per kata ini anda dapat.

1- Beg al-quran. PERCUMA
2- CD software 100 ebook enovel islamik. PERCUMA
3- Buku Amalan 24 jam Rasulallah. PERCUMA


Semua ini cuma RM100.00 sahaja.


utk maklumat lanjut hubungi. 012-5648649 zubir.



Satu rumah mesti ada satu terjemahan Al-Quran ini..


Semoga hidup anda dan saya diberkati.. Amin..

cepat.. stok terhad.


Thursday, January 10, 2013

Al-Quran Cordoba

Al-Quran Rujukan Lengkap 33 dalam 1





CIRI-CIRI AL-QUR'AN 33 in 1

1. Terjemah Per Kata
Terjemahan diletakkan tepat di bawah setiap patah perkataan ayat Al-Qur’an
2. Petunjuk Ayat Perbahasan
Ayat-ayat yang paling menonjol dalam satu halaman Al-Qur’an diberi tanda khas
3. Sistem Warna Tajwid 
Kod Warna Tertentu untuk Menunjukkan Hukum Tajwidnya
4. Panduan Hukum Tajwid
Keterangan tentang Hukum-hukum Tajwid
5. Kaedah Tajwid Tartila
Penjelasan lebih dari 50 kaedah hukum tajwid
6. Terjemah Kementerian Agama RI
Terjemahan ini dilengkapi dengan penjelasan footnote yang memudahkan
7. Syamail Muhammadiyyah
Penjelasan  peribadi Nabi Muhammad yang dikupas melalui kitab Syamail Muhammadiyyah
8. 7 Klasifikasi Utama Al-Qur’an
Pembahasan 7 Tema asas dari Al-Qur’an
9. Tafsir Jalalain
Penjelasan Tafsiriah Ayat Berdasarkan Tafsir Jalalain
10. Tafsir At-Tabari
Penjelasan Tafsiriah Ayat Berdasarkan Tafsir At-Tabari
11. Tafsir Ibnu Katsir
Penjelasan Tafsiriah Ayat Berdasarkan Tafsir Ibnu Katsir
12. Riyadus Salihin
Penjelasan Khusus yang Bersumber dari Kitab Riyadus Salihin
13. Hadis Al-’Arba’in An-Nawawi
Hadis-hadis Sahih Bukhari, Muslim yang bersumber pada kitab Hadis 40 Imam Nawawi
14. Hadis Nabawi
Penjelasan tambahan yang berasal dari Hadis-hadis Bukhari, Muslim dan perawi sahih lain
15. Hadis Qudsi
Penjelasan hadis qudsi yang berkaitan sebagai perbandingan serta penguat
16. Mu’jam
Kamus Singkat Lafaz-lafaz Al-Qur’an
17. Medical Hadis
Hadis-hadis mengenai perubatan dan kesihatan
18. Tazkiyatun Nafs
Penjelasan tentang pembersihan jiwa dan pengubatan berbagai macam penyakit hati
19. Tibbun Nabawi
Perubatan Cara Nabi Muhammad Saw
20. Asmaul Husna
Penjelasan nama-nama indah Allah yang disebutkan dalam Al-Qur’an
21. Doa-doa Asmaul Husna
Aplikasi berdoa &  berzikir seharian dengan menggunakan nama-nama Indah Allah
22. Tuntunan Doa
Doa-doa penting dalam Al-Qur’an dan Hadis Sahih
23. Sirah Nabawi
Penjelasan Sejarah Nabi Muhammad Berkaitan dengan Ayat Tertentu
24. Asbabun Nuzul bi Riwayat
Riwayat Sejarah Turunnya Ayat Al-Qur’an
25. Kisah Nabi & Rasul
Sejarah dan Kisah Nabi-nabi dan Rasul sebelum Nabi Muhammad
26. Nasihat dan Pelajaran
Nasihat dan penjelasan dari setiap kejadian pada masa Nabi dan Rasul
27. Kajian Arkeolegi dan Sejarah Islam
Pembahasan sejarah dan peninggalan Islam yang dilengkapi dengan gambar
28. Zikir Al-Ma’thurat
Rangkaian Zikir berdasarkan Al-Qur’an dan Hadis Sahih
29. Doa Seharian
Kompilasi doa-doa seharian berdasarkan hadis sahih
30. Tajwid Aplikatif Khas QRQ
Prinsip-prinsip utama yg harus diperhatiikan ketika membaca Al-Qur’an
31. Indeks
Sangat membantu dalam pencarian tema atau kajian yang ingin dipelajari
32. Tutorial Praktis Umrah dan Haji
DVD berisi tutorial tata cara umrah dan haji secara praktikal
33. Tutorial Ibadah, Solat, dan Mu’amalah Praktikal Seharian
DVD tutorial ini berisi panduan tata cara ibadah praktikal dan ringkas  ibadah seharian


Harga RM160 (Siap pos utk semenanjung sahaja)
sabah / sarawak tambah RM35

Hubungi segera utk tempahan. 012-5648649 zubir

Wednesday, January 9, 2013

Resepi Pajeri Rambutan

Resepi Pajeri Rambutan.



Bahan-bahan ( 3-4 orang )
* 10 biji BUAH RAMBUTAN
* 2 sudu besar rempah kari daging
* 2 cawan santan pekat
* 1btg kulit kayu manis
* 1 biji bunga lawang
* 2 biji bunga cengkih
* 2 sudu besar udang kering
* 2 ulas bawang putih
* 5 ulas bawang merah/ 1/2 biji bawang besar
* minyak untuk menumis
* 1/4 keping gula melaka
* garam secukup rasa

Cara-cara

1. Blend bawang putih, bawang merah, udang kering. Gaulkan dengan rempah kari.
2. Tumis bahan blend tadi dgn rempah kari , kulit kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang sehingga pecah minyak.
3. Masukkan santan, biarkan sampai mendidih.
4. Kemudian masukkan BUAH RAMBUTAN, garam dan gula melaka. Masak sehingga kuah pekat.
5. Rasakan masin manisnya. kalau ada yg terkurang bolehlah ditambah.

Tuesday, January 8, 2013

Ajar anak solat.



Ini cerita saya copy daripada facebook artis terkenal, Wardina Saffiya. Berkenaan pengalaman beliau mengajar anak solat sejak dari umur 6-7 tahun sebagai panduan buat kita.


Dear Mama, Ummi, Mum, Ibu, Bonda…

I have to share this with you… because i feel so happy and i feel that all my penat lelah paid off…I started to make my Amna to solat 5 times a day when she was 7, on her 7th birthday…we had a talk…(check note lama) tapi preparation since 6 la…

tapi dari kecik memang selalu ikut2 la kami solat….she hasnt missed her solat since. Walaupun lambat, tetap solat. I made sure of that – because the key is SOLAT ni kalau tak tanam dari kecik memang LIAT nanti….But it is very important to keep this in mind:-

1) kalau kita bagi dia tinggal WALAUPUN sekali nanti we are sending the wrong signal – kena make sure – every waktu without fail, walaupun penat, ataupun lambat


2) l Selalu kalau boleh solat together..mula2 memang kena solat together….kalau tak ada rumah make sure an adult in the house pastikan anak kita solat. (hari tu Amna pergi her reading class, i asked her teacher to take her to the surau) -lepas solat time tu lah peluk cium, senyum – i always kiss her at the head and say “Barakallahufiha” Ya Allah make my Amna a good Muslim Ya Allah….make her never miss her solat Ya Allah…..kuat2 bagi dia dengar….

ps:- kalau kena amik cuti ambillah – bukan waktu exam je amik cuti – buatlah STEP ini, yakni melangkah ke alam 7 thaun dan tidak meninggalkan solat A BIG Thing! “mama amik cuti hari ni sebab nak pastikan yang adik solat 5 waktu sehari!”


3) Selalu cerita how IMPORATANT it is to solat..how Allah is watching us… how we are good Muslims when we solat, how Allah loves us, Solat tu, untuk kita, bukan untuk Allah…..TAPI selalu jugak cerita yang akan ada orang TAK solat…acknowledge the fact that sometimes we feel lazy to solat….itu semua kerja SETAN! Fight them off….! I tell Amna that even some grown ups tak solat! I tell Amna that….we have to be strong.. we have to tell ourselves we will NEVER miss our solat…..


4) Awal2 subuh ni memang tak bangunkan, tapi as soon as dia bangun pagi, ill ask her to solat straight away.(yes memang leceh..but we have to, and we have to do it with LOVE diselang seli dgn strictness)


5) kalau dia tinggal – DENGAN sengaja, i take the rotan and hit her on her tapak tangan slowly, just as a reminder. After that i hug her and tell her i love her, and i just want her to remember – and guess what?? memang dia ingat!!! (3 kali baru, i think not bad, sampai satu hari dia terlambat solat, sebab keluar dan memang tak ingat, dia yang suruh rotan) But i tell her kalauTERLUPA atau TERTIDUR its ok…but kena solat terus bila bangun.

Macam ni ceritanya, i told Amna, kalau Ummi ambik Amna dari sekolah lambat, Amna solat dulu Asar kat sekolah….tadi memang datang lambat…i was loking for her..and guess what????

She was actually praying her Asar prayers…sorang je kat dalam surau tu….i wanted to pengsan and cry…she did all by herself…. i pun told her how happy and how proud i was of her…i tanya dia kenapa? dia kata “Amna ingat apa Ummi cakap”…..cair nya hatiku ini.

Apa lagi, Ummi ni peluk cium dia….and called nenek at Australia…now im sharing with all of you!!! Because i want us to raise generation of good Muslims that are disciplined, smart, intelligent -that remembers Allah because the world so BADLY needs good QUALITY Muslims like this!!!

And the foundation is – to start them off right – solat at SEVEN! Yes just as how Rasulullah asked us!I love you all!!! Good night….. But the key to all this IS Mak Ayah KENA dan WAJIB solat dulu…anak ketam tak boleh diajar berjalan terus…fahamkan?