Saturday, October 22, 2011

Petua Hilangkan Batuk Untuk Baby

Sekarang musim org demam batuk dan selsema. Minggu lepas anak aku pun kena demam batuk dan selsema. Dah bawak ke klinik tapi masih tak sembuh juga batuk dan selsema anak aku ni. Sebab risau punya pasal aku call mak kat kampung tanya petua bagi hilang batuk dan selsema, mak aku bagi petua ni.

Petua 1.
Daun keduk dan kapur makan.
Ambil dua tiga tiga helai daun keduk timbuk dengan kapur makan.
kemudian sapu kat dada baby.
(Kapur tu jgn banyak sangat nanti panas pulak.)

Petua 2.
Sapu vicks kat tapak kaki baby. Kemudian pakaikan stokin.

Petua 3.
Dalam susu tu boleh campur sedikit madu. Agak2 1/2 sudu. (jgn bagi banyak sangat nanti baby panas.)

Begitulah antara petua yg mak aku bagi. Saja aku nak kongsi dengan korang, semoga korang boleh menefaatkan petua ni. Sambil tu berdoa juga kepada Allah semoga anak kita cepat sembuh.

No comments:

Post a Comment